Friday, September 21, 2007

Kisah Aku Bila Remaja

Selepas tamat darjah enam, aku beralih ke sekolah menengah. Dah besar la konon. Seingat aku, banyak peristiwa pahit dimasa ini. Kalau boleh, aku tak nak ingat kembali kisah aku dimasa itu. tapi, terpaksalah aku terima, sebab dah ditakdirkan nasib aku macam tu kan.

Kisah aku bermula bila aku berkawan dengan seorang kawan aku ni. First aku kawan dengan dia, aku nampak dia ok je. Tapi nak tahu apa terjadi? Mesti korang terkejutkan?. Memang dia baik, tapi aku rasa tak selesa dengannya. Tak tahu la kenapa...hati-hati konon.

Apa la aku ni...orang dah buat baik, aku fikir benda pelik lak... tu la aku. Aku sebenarnya tak tahu sama ada aku perlu terus berkawan dengannya atau tak. Tambahan pula, pada masa tu keluarga aku amat ambil berat tentang kawan-kawan yang rapat dengan ku. Maklumlah, untuk kebaikan ku jugakan. Aku tak kisah sebab mereka terlalu menjaga dan mengambil berat akanku. Aku pun tidak rasa dir aku terkongkong kerana sejak dari kecil aku dah dilatih untuk berdikari. Aku masih ingat pesan kakakku yang menyuruhku berdikari tanpa mengharapkan bantuan orang lain.

Aku masih ingat, masa aku berumur 12 tahun aku telah pergi ke pusat bandar seorang diri untuk mencari alat tulis untuk peperiksaan. Memang masa tu aku takut sangat tapi aku hanya tawakal dan pergi dengan niat yang baik. Bagaimana dengan korang? Mesti korang semua rasa pelikkan. Tapi sekarang baru aku sedar bahawa perbuatan kakak aku itu adalah untuk mengajar aku supaya berdikari tanpa mengharapkan bantuan orang lain.

No comments: