Friday, September 21, 2007

Kisah Aku Yang Selanjutnya


Kan sebelum ni aku pernah ceritakan kisah aku kena langgar. Kisah aku masa kecil tidak berakhir macam tu je. Selepas hal itu, aku mula memahami diri. Orang cakap sedar la kan. Aku tidak lagi nakal dan aku ubah perangai aku. Jadi baik la konon. Tapi memang serius, aku betul-betul berubah.

Kisah aku seterusnya, berlaku masa aku di sekolah rendah. Aku bersekolah di Sekolah Kebangsaan Padang Mokan, Kelantan. korang mesti tak kenal kan? Tapi yang penting tu la tempat aku mula-mula menimba ilmu. Disitu aku kenal kawan-kawan aku dan disana juga lah aku dapat ramai kawan.

Seingat aku, masa 'first time' aku daftar masuk di sekolah itu, aku tidak buat perangai. Baik je. ye la, aku kan nak jadi anak yang baik. Tapi ada seorang budak tu, dia nangis bila emak ia hantar dia masuk kelas. Aku tengok je budak tu. Aku terfikir juga kenapa dia nangis. Emak dia pujuk dia, tapi dia tetap nangis. Akhirnya emaknya terpaksa masuk sekali ke dalam kelas temaninya. Ni untuk hari first je. Hari yang berikutnya, kejadian yang sama aku tengok. Budak tu tetap menangis sampailah satu bulan kot, aku tak pasti, budak tu dah tak nangis lagi.Mungkin bila dah ada ramai kawan dia tak nangis lagi.

Tapikan, ada satu kisah lucu masa aku berumur 11 tahun.Pada masa ni aku dilantik menjadi ketua kelas. Satu hari, seorang guru tu pergi ke kelas aku kerana katanya kelas aku ni terlalu bising dan mengganggu kelas lain. Akhirnya, cikgu tu telah menyuruh kami membongkok dibawah meja sampai dia bagi kebenaran untuk bangun balik. Kitaorang punyalah lenguh dan sampai la satu masa untuk balik, kitaorang tetap tidak boleh bangun. Untungla, pada masa tu, ada cikgu yang baik hati dan hensem bertanya aku kenapa kitaorang semua duduk bawah meja. Aku pun cerita lah dari A sampai Z. Cikgu tu cakap balik je la. Lagipun cikgu yang denda kami tu dah balik. Penat je kitaorang tunggu cikgu tu. Masa tu kitaorang terlalu lurus. Ikut semua kata cikgu.

Apabila aku sampai kat rumah, aku bagitahu peristiwa tu kat mak aku. Mak aku tergelak kerana dia cakap peristiwa tu memang lucu. Aku ingatkan emak akan marah aku, tapi sebaliknya dia tergelak mendengar kata-kata aku itu. Bila mak aku bagitahu ayah pun, perkara yang sama tetap berlaku. Tapi tu la kisah lucu aku. Dengar memang lucu kan? Tapi cerita tu memang betul, bukan rekaan semata-mata.....lenguh tau kena duduk bawah meja.Korang tryla duduk lama-lama bawah tu...korang akan tahu macam mana kitaorang rasa.

No comments: